25 Νοεμβρίου 2013

Ανακοίνωση του Συλλόγου για το my school

                                                           
Πρόσφατα έφτασε εγκύκλιος στα σχολεία με υπογραφή του υφυπουργού Παιδείας Σ. Κεδίκογλου(Α.Π171490/Δ212-03-2013) που ζητάει από τους διευθυντές να συμπληρώσουν το νέο πληροφοριακό σύστημα ΜySchool παράλληλα(για ένα μήνα) με τον Survey σε καθημερινή βάση. Πιστεύουμε ότι το πρόγραμμα αυτό είναι ιδιαίτερης βαρύτητας και συνδέεται με τις αντικοινωνικές πολιτικές που ασκούνται σήμερα στην εκπαίδευση.


 Για την εισαγωγή του προγράμματος το Υπουργείο επικαλείται γενικά και αόριστα “ την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της πληροφοριακής υποδομής του. (Α.Π171490/Δ212-03-2013).Το πρόγραμμα απευθύνεται “ στις σχολικές μονάδες και τις αποκεντρωμένες διοικητικές δομές  της εκπαίδευσης με στόχο : α. Την καθημερινή  μηχανογραφική  τους  υποστήριξη και β) τη  σταδιακή λειτουργική ενοποίηση των υφιστάμενων πληροφοριακών συστημάτων(e-school, e DataCenter , Survey , Ο.Π.Σ.Υ.Δ κ.λπ.) σ' ένα σύγχρονο ενιαίο περιβάλλον. (Α.Π171490/Δ212-03-2013). Η εφαρμογή του συγκεκριμένου  προγράμματος εμφανίζεται σαν μια ουδέτερη τεχνοκρατική καταγραφή και υποστήριξη των σχολείων. Όμως το περιεχόμενο των συμπληρώσεων δείχνει ότι άλλες είναι οι στοχεύσεις  του.  Ας δούμε συγκεκριμένα  πιο είναι αυτό:
α. Καταγραφή των τοποθετήσεων του προσωπικού του σχολείου , ενημέρωση και επεξεργασία του υπηρεσιακού φακέλου των εκπαιδευτικών, η απόρριψη ή έγκριση των αδειών /απουσιών και δεδομένων καταγραφής για απεργίες και στάσεις εργασίας. Για ποιο λόγο οι τοποθετήσεις , οι τροποποιήσεις και η επεξεργασία των υπηρεσιακών φακέλων θα πρέπει να γίνονται σε κεντρικό επίπεδο; Αυτοί μέχρι τώρα δεν έδιναν όρκους πίστης στην αποκεντρωμένη διοίκηση και για την εκπαίδευση; Υπάρχει κάποια πραγματική εκπαιδευτική ή κοινωνική αναγκαιότητα για την υιοθέτηση ενός τόσο συγκεντρωτικού μοντέλου για θέματα διοίκησης που μέχρι τώρα λύνονταν με ικανοποιητικό τρόπο σε τοπικό επίπεδο; Ποια διοικητική ή εργασιακή αναγκαιότητα  επιβάλλει τη διαχείριση του συστήματος έγκρισης απόρριψης των αδειών/απουσιών από τον κεντρικό μηχανισμό του Υπουργείου ; Γνωρίζει καλύτερα ο κεντρικός μηχανισμός τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε σχολικής μονάδας από τον διευθυντή της; Ή μήπως έτσι δημιουργούνται συνθήκες για μια γενικευμένη απόρριψη των αιτημάτων για άδειες , άσχετα από το αν το κάθε αίτημα είναι δίκαιο ή άδικο ; Ακόμα σοβαρότερο  είναι το ερώτημα γιατί η καταγραφή των δεδομένων για απεργίες/στάσεις εργασίας πρέπει να γίνεται από τον ίδιο τον κεντρικό μηχανισμό που τυχαίνει να είναι και ο εργοδότης αυτών που απεργούν;
β.  Τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών , οι εγγραφές , οι μετεγγραφές , οι αποφοιτήσεις , η τάξη, το τμήμα, τα μαθήματα και οι βαθμολογίες τους επίσης καταγράφονται σε κεντρικό επίπεδο.. Πουθενά η σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου δεν μας εξηγεί τους παιδαγωγικούς λόγους ή την κοινωνική αναγκαιότητα που επιβάλλουν μια  τέτοια επιλογή. Σε τι ακριβώς μπορεί να συμβάλλει το Υπουργείο στις μετεγγραφές ή τις εγγραφές των μαθητών που γίνονται σε τοπικό επίπεδο ; Σε τίποτα. Απλά η εντατική καθημερινή παρακολούθηση θα βάλει στο στόχαστρο όλο και περισσότερα τμήματα και σχολεία που θα συμπυχθούν ή θα συγχωνευθούν. Ολοήμερα σχολεία που με καθημερινή καταγραφή των παρουσιών/απουσιών των μαθητών τους θα στοχοποιηθούν και θα προετοιμαστούν για τον μνημονιακό τους θάνατο. Ταυτόχρονα δημιουργείται μια βάση δεδομένων για την προώθηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών με χρησιμοποίηση των μαθητικών επιδόσεων για κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών.
   Το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν είναι ένα απλό πληροφοριακό σύστημα ουδέτερης και αντικειμενικής καταγραφής δεδομένων, είναι ένα πολύπλοκο και χρονοβόρο σύστημα συμπλήρωσης στοιχείων  που θα έχει σοβαρές συνέπειες στη λειτουργία των σχολείων. Είναι  πάνω απ' όλα μια πολιτική επιλογή. Αποτελεί  εργαλείο ελέγχου και διαχείρισης με τον πλέον αυταρχικό τρόπο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εισάγεται στην πραγματικότητα ένα σύστημα αστυνόμευσης κάθε πλευράς της σχολικής ζωής με καταγραφή προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών. Λειτουργεί με το πνεύμα του Μεγάλου Αδελφού που περιγράφει ο G.Orwell στο βιβλίο του για το “1984''. Συνεχής παρακολούθηση κάθε πλευράς της σχολικής ζωής, και της πιο ασήμαντης. προκειμένου να διαχυθεί το πνεύμα του φόβου μέσα σ' αυτήν. Όμως οι στοχεύσεις του συγκεκριμένου προγράμματος δεν σταματούν εδώ. Ένα τέτοιο εργαλείο έρχεται να  προωθήσει την ακραία αντικοινωνική πολιτική που ασκείται σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των  μαθητών. Εκπαιδευτικοί και μαθητές θεωρούνται αποκλειστικά υπεύθυνοι για την κρίση  στην εκπαίδευση που το ίδιο το κράτος δημιούργησε με τις νεοφιλελεύθερες επιλογές του. Γι' αυτό πρέπει να είναι αντικείμενα αυταρχικού ελέγχου και επιτήρησης, αλλά και για να διαμορφωθούν προϋποθέσεις για ταχύτερη εφαρμογή των μνημονιακών στόχων στην παιδεία.
     Το ολοκληρωτικής λογικής πρόγραμμα του Υπουργείου έχει σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων. Απαιτεί μεγάλη διάθεση χρόνου, από πλευράς διευθυντών, για την καταγραφή και αποστολή τέτοιων στοιχείων σε καθημερινή βάση. Αυτό έχει συνέπειες όσον αφορά την παρουσία τους  μέσα στο  σχολείο  και την επικοινωνία τους με τους εκπαιδευτικούς. Αποκόβονται από κάθε παιδαγωγική  πλευρά της εκπαιδευτικής διαδικασίας  και μετατρέπονται σε ηλεκτρονικούς ταχυδρόμους  υποβολής  στοιχείων προς την κεντρική υπηρεσία.
   Σε συνθήκες κυριαρχίας του κοινοβουλευτικού ολοκληρωτισμού, ανατροπής βασικών δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών , καταρράκωσης κοινωνικών δικαιωμάτων στο χώρο της εργασίας  αντιστοιχεί  η απαξίωση της δημοκρατίας και της  ελευθερίας μέσα στο σχολείο. Γι αυτό δεν αρκεί μόνον η αντιδραστική αναδιάρθρωση του Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων, ούτε η εισαγωγή του παρουσιολογίου ούτε η καθημερινή απαξίωση των εκπαιδευτικών από το σύστημα της καθεστωτικής μιντιακής προπαγάνδας, αλλά χρειάζεται και το μάτι του Μεγάλου Αδελφού μέσα στην καθημερινότητα του σχολείου έτσι ώστε  ο φόβος και η υποταγή ν'  αποτελούν μόνιμα γεγονότα. Την ώρα που τα σχολεία εγκαταλείπονται ακόμα και για τις πιο στοιχειώδεις ανάγκες τους , την ώρα που ετοιμάζεται ένας καινούργιος κύκλος συγχωνεύσεων και συμπτύξεων τμημάτων, την ώρα που φέτος λειτουργούν με μηδενικές προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και ελάχιστες αναπληρωτών, την ώρα που  οι εκπαιδευτικοί έχουν καταρρακωθεί εργασιακά και οικονομικά, το Υπουργείο επιχειρεί να εδραιώσει το καθεστώς του φόβου και της υποταγής. Θέλουν έναν εκπαιδευτικό  εξουθενωμένο εργασιακά , οικονομικά εξαθλιωμένο και κοινωνικά ταπεινωμένο.
Ν΄αντισταθούμε στον ολοκληρωτισμό στην εκπαίδευση , να μην επιτρέψουμε την εφαρμογή ενός προγράμματος που είναι όπλο του πολέμου ενάντια στο δημόσιο σχολείο.

Nα διεκδικήσουμε  την  πραγματική  δημοκρατία και παιδαγωγική ελεθερία στο σχολείο.